בעבודה זו בחרתי לדון ולהעמיק בכמה נושאים הנוגעים לליבי.
בענווה העשה ניסיון לחבר בין עולם היוגה לעולם 12 הצעדים, וכמו כן אחלוק בתהליך העמוק שאני עברתי במהלך הקורס להכשרת מנחי צעדים.
—————————————————
כתבי היוגה העתיקים דנים בהרבה מעבר לתרגול הפיזי המוכר,הם דנים ברמה עמוקה
ביותר במבנה הפסיכולוגי של האדם.עם השנים ,התרגול ובזכות מורי הענווים והיקרים נחשפו בפני רמזים למפה ברורה ובהירה של המבנה הפסיכולוגי והנפשי של האדם ותודעתו. בשנים האחרונות בחרתי להתעמק בנושא ואת התובנות שמצאתי אנסה להביא במילים.
בטקסטים המוקדמים יותר של היוגה ישנה תפיסה ודנטית (Vedanta) הצועדת לצד הטכניקות היוגיות.תפיסת עולם זו דוגלת במציאות אחת,שהיא רוחנית ביסודה.ואילו האדם ש"אינו רואה" חווה מציאות זו כרבת-פנים.עם זאת,פטנג'לי עצמו מציע בסוטרות תפיסה דואליסטית.הוא העמיד את הנשמה,העצמיות,העד (purusha) מול הטבע,ההוויה (prakriti) כישויות הקיימות בפני עצמן ונפרדות לחלוטין. ישנם יחסי גומלין חשובים בין הפורושה(העצמיות)-הפרקריטי(ההוויה)- והצי'טה(citta-תודעה).
היוגי המפורסם ט.ק.וו.דסיקשר (בנו של המאסטר קרישנמצ'ריה) טוען שאחד הרעיונות החשובים ביוגה סוטרה של פטנג'לי נוגע לדרך שבה אנו תופשים את הדברים,והוא מסביר מדוע אנו תמיד נקלעים לקשיים בחיינו.אם אנחנו יודעים לייצור בעיות כאלה,נוכל גם ללמוד כיצד להשתחרר מהן.
כיצד פועלת התפישה שלנו?
פעמיים רבות אנו משוכנעים שהבנו סיטואציה מסוימת בצורה "נכונה",ואז אנו פועלים לפי תפישה זו.עם זאת,בפועל מתברר שהשלינו את עצמנו,ולכן הפעולות שעשינו עלולות לגרום צרות לנו או לאחרים.בעייתי באותה מידה הוא המצב שבו אנו מפקפקים בהבנה שלנו כשהיא בעצם נכונה,ולכן איננו נוקטים שום פעולה אל אף שהפעולה שלנו עשויה להועיל במקרה זה.
היוגה סוטרה משתמשת במושג אווידיה כדי לתאר את שני הקצוות האלה של טווח החוויה.הפירוש המילולי של אווידיה הוא "הבנה מוטעית",והיא מתארת תפישה שגויה או חוסר הבנה.אווידיה גורמת לבלבול בין הגס לעדין.ההפך מאווידיה היא וידיה-"הבנה נכונה".
לא קל לקלוט את האווידיה בתוכנו. קל יותר לזהות את מאפייני הענפים של האווידיה.
הענף הראשון של אווידיה הוא מה שאנו מכנים "אגו"(אסמיטה)-הוא דוחף אותנו למחשבות כמו "אני חייב להיות טוב יותר מאחרים","אני הטוב ביותר" וכו'.
הענף השני של האווידיה מתבטא בהצבת דרישות (ראגה)-אנו רוצים משהו היום מכיוון שהוא היה נעים לנו אתמול,לא מפני שאנו ממש צריכים אותו היום("אני רוצה את המאכל ההוא..",אני רוצה להיות עם האדם ההוא..").אנו רוצים דברים שאין לנו.אנו רוצים לשמור את מה שהתבקשנו לתת.זוהי ראגה.
הענף השלישי של אווידיה הוא דחייה (דוושה)-הייתה לנו חוויה קשה ואנחנו חוששים לחוות אותה שוב,לכן אנו דוחים אנשים,מחשבות ואת הסביבה הקשורים לאותה חוויה,בהנחה שהם שוב יובילו אותנו לכאב.דוושה גם גורמת לנו לדחות דברים שאנחנו לא מכירים.
הענף הרביעי הוא פחד (אבהיניוושה)-אנו חשים לא בטוחים,חווים ספקות לגבי מיקומינו בחיים, אנו פוחדים שאנשים ישפטו אותנו לשלילה. אנו לא רוצים להזדקן וכו'…
ארבעת ענפים אלה של אווידיה,ביחד או לחוד,מערפלים את תפישתנו.
מטרת היוגה היא להפחית את שכבת האווידיה כדי שנפעל בצורה נכונה.
העצמיות (purusha )-הנשמה.היא ללא שינוי ולחלוטין בלתי מהולה.ע"פ היוגים ,העצמיות היא מושא ההתנסות היחיד בעל ערך-והוא הערך העליון."העצמיות היא המציאות היחידה שנותרת,לאחר שהיתר נשחק ומתבטל מכוחו של הזמן"(ג'ורג' פוירשטין).הבהגבדגיטה מוסיפה-"הוא לעולם אינו נולד או מת.הוא לא התהווה ולא יתהווה.הראשון הזה הוא לא נולד,הוא נצחי ואינסופי.הוא לא נשחט,כשהגוף נשחט".
הפורושה יכולה לתפוס את השינוי התמידי של הדברים,מכיוון שהיא עצמה אינה ניתנת לשינוי.
אך גם הפורושה עצמה עטופה באותו מעטה של אווידה המכסה את התודעה.
הפורושה היא החלק בנו שיש לו יכולת ראייה ותפישה אמיתית.
"התנודות של התודעה ידועות תמיד ל'עליון' שלה-העצמיות,שהיא בלא השתנות".(פטנג'לי )
ההוויה (prakriti)- הטבע הוא הנראה והעצמיות היא הרואה.
הוא נתון לשינוי תמידי וכולל את כל מה שהוא חומר-כולל התודעה,המחשבות,הרגשות והזיכרונות שלנו
בהוויה נע החומר בשלושה מצבי אנרגיה:
סטווה(sattva)-טוהר,לובן,קלילות,ניקיון,שקט נפשי
ראג'אס(rajas)-פעלתנות,אודם,אי-שקט,תנועה,אי-סדר,כעס.
טאמאס(tamas)-יציבות,כהות,ריקבון,עצלות,לכלוך,אדישות,בערות.
ההוויה נמצאת כל הזמן בהשתנות מתמדת ונעה בין המצבים האלו ובין גוני המיזוג שלהם.
ההוויה אינה רק ישות מכנית,אלא היא כוללת בתוכה את התודעה-citta,וכך נוצרות נקודות החיבור בין שני הקטבים-הפורושה והפרקריטי.
"לנראה תכונות של בהירות,תנועה ויציבות-הוא עשוי מהיסודות ומהחושים,ומטרתו הנאות העולם והשתחררות".( פטנג'לי).
התודעה ((citta היא הבמה עליה מתרחשת הדרמה של החיים. הצ'יטה אינה ישות בפני עצמה אלא חלק מהטבע,מההוויה. דרך השימוש בתודעה אנו קולטים את ההוויה ויכולים גם לקלוט את העצמיות.
הצ'יטה מגלה את ההוויה-את העולם-ולאט לאט מגלה לא רק את ההנאות אלא אף את הסבל,את ההשתנות הבלתי פוסקת.כאשר היא מואסת בעולם,היא מחפשת אפיקים חדשים,שלא יישחקו,ולבסוף היא מפנה את מבטה אל עבר העצמיות.כל היוגה-סוטרה היא שרטוט מפה עבור תודעה החפצה להיפגש עם העצמיות,הנשמה.
התודעה בנויה מחלקים נוספים:
מנאס(manas)-לפי הכתבים זה החלק בתודעה שאחראי למחשבות ולרגשות.
בודהי(buddhi)-האינטליגנציה הגבוהה והבהירה שבתודעה.ההבנה.
בנוסף,פעילים בתודעה עצמה גורמים אחדים:
סמסקרה(samskara)-הטבעה.משקע בתודעה הנוצר מכל פגישה עם המציאות הסובבת אותנו מיום לידתנו.כל מגע עם ההוויה מוטבע בתוכנו.כאשר משהו במציאות נוגע בנו ומעורר זיכרון עמוק,עולההטבעה זו לסף הכרתנו ומעצבת תגובה.
וסאנאס(vasanas)-רשמים.אלו הן נטיות אופי שמשפיעות אף הן על ההתייחסות להוויה.ניתן להתייחס אליהן כאל תכונות גנטיות.
נירודה(nirodha)-הגבלה.
קאיבליה(kaivalya)-ראייה בלבדית ומתמשכת של העצמיות.בסוף מסע רוחני נוצרת מציאות,שאין ממנה נסיגה,מציאות של ראייה בלעדית.
"יוגה היא ההגבלה של תנודות התודעה".(פטנג'לי).
השאלה שעולה היא –מדוע בכלל אנו מתחילים במסע הזה? התשובה היא שאנו חשים שלא תמיד אנו עושים את מה שעשוי להיות הדבר הטוב ביותר בשבילנו או בשביל אחרים,מכיוון שאנו מבחינים שהרבה פעמים איננו מזהים דברים מסביבנו ובתוכנו בצורה בהירה מספיק.ומדוע זה קורה? מכיוון שמעטההאווידה מערפל את התפיסות שלנו.אנחנו יכולים בכל רגע נתון להיות צודקים או טועים בהערכתנו את המצב,אך איננו יכולים לדעת זאת באותו רגע.אם נקודת המבט שלנו על מצב כלשהו היא מוטעית,זה אומר שקיימת אווידה ושהפעולה הבאה שלנו תהיה מעורפלת על ידה.כך אווידה משפיעה על הפעולה שלנו וגם על תוצאותיה,שעמן נצטרך להתמודד במוקדם או מאוחר.
האווידה מתבטאת בארבע דרכים:
אסמיטה-האגו: "אני צודק","אני עצוב" וכ'.
ראגה-הרצון .התשוקה שיהיה לנו משהו,בין אם אנו צריכים אותו ובין אם לא.
דוושה-דחייה: מתבטאת בדחייה של דברים וברגשות של שנאה.
אבהיניוושה-פחד: בעקבות פחדנו מהוות נאחזים בחיים בכל כוחנו.
המטרה העיקרית בתרגול היוגה היא להפחית את האווידה,כך שבהדרגה תוכל ההבנה לעלות אל פני השטח.
אווידה משתנה על פי הצורה שבה היא מתגלית: לפעמים היא תתגלה כחרדה,במקרים אחרים כדחייה,היקשרות,תאבת בצע וכ'.ארבעת ההיבטים של אווידה לא תמיד נוכחים ביחס שווה,אף על פי שבאופן רגיל כל ההרבעה תמיד נמצאים שם,בד"כ היבט אחד או שניים הם דומיננטיים והאחרים מסתתרים מאחורי הקלעים.כמה ימים של תרגול יוגה והתבוננות יכולים לעזור לזמן קצר,אך התועלת לא תימשך לנצח.עלינו להניח לבנה על לבנה,זהו תהליך הדרגתי.עלינו לעסוק בתרגולים אלה בקביעות,מכיוון שלמרות שהיום הגענו רחוק יותר מאתמול,מחר אנו עלולים להידרדר צעד אחד אחורה. לעולם אל לנו לשבת בחיבוק ידיים ולשקוע בשביעות רצון עצמית כאשר נראה לנו שאנו משוחררים מהאווידה.מכיוון שיש כל כך הרבה רמות של אווידה עלינו להישאר דרוכים וערניים בזמן הפעולות שלנו ולהמשיך במאמצינו להפחית את השפעת האווידה עלינו.אנחנו נדרשים להיות פעילים באופן קבוע עד שהזרעים של אווידה יישרפו ולא יוכלו לנבוט עוד.כל זמן שנמצא שם הזרע,איננו יכולים לדעת אף פעם אם הוא יצמח או לא.תרגול היוגה עוזר לכך שזרעים אלה לא ינבטו ויגדלו מחדש.
כל פעולה שנובעת מאווידה תמיד מובילה לצורה זו או אחרת של דוהקהה(סבל,צרות,חולי,מוגבלות).לעיתים קרובות מאוד קורה שאנחנו לא רואים את האווידה שלנו בצורה של אנוכיות,תשוקה,שנאה או פחד,אלא יכולים לתפוש רק את התוצאה,את הדוהקהה.
בפעולה שנובעת מתודעה בהירה לא יכולה להסתתר דוהקהה כלשהי. דוהקהה יכולה לעלות אפילו מתוך המאמץ שלנו להתקדם בדרך היוגה.כאשר אנו רואים משהו שהיינו רוצים בו,עדיין לא קיימת דוהקהה. דוהקהה מתחילה לתפוס אחיזה כאשר אנחנו לא יכולים להשיג את מה שאנו רוצים. הרבה פעמים כאשר ההרגלים שלנו מופרים אנו חווים דוהקהה.סוג זה של דוהקהה נובע מהפעולות שלנו עצמנו,שהסבו לנו תחושה של סיפוק. ומכיוון אחר-לפעמים התהליך של עזיבת מסלול ישן שהבנו שאינו טוב בשבילנו הוא כואב ויכול לגרום ל דוהקהה.ההיפרדות מההתנהגות או הדפוס שאליהם אנו רגילים יכולה להיות מאוד כואבת.
לפי היוגה סוטרה ,לתודעה שלנו יש 5 אופני פעולה שאותם אנו מכניםוריטי-תנועות:
פראמנה-תפישה ישירה דרך החושים שלנו.
ויפריאיה-הבנה לא נכונה.
ויקלפה-הכוח של הדמיון.(הכוונה היא לידע או הבנה המבוססים על רעיונות שאין להם קשר במציאות)
נידרה-שינה חסרת חלומות.
סמריטי-זיכרון.(היכולת של התודעה לאחסן חוויה או מראה).
כל היכולות האלה ,פרט לנידרה,פועלות יחד.אנחנו חווים תערובת שלהן בכל רגע של היום.פעילויות מנטאליות אלה,לא בהכרח טומנות בחובן צורה כלשהי של דוהקהה,אבל יכולות להשפיע על כמות הדוהקהה הקיימת.
היוגה מתארת שלוש איכויות של התודעה: טאמאס,ראג'אסוסאטווה-נקראות יחד גונות. הגונות כוללות 3 איכויות אלה שמיוחדות לכל מה שהוא חומר-לרבות המחשבות שלנו,הרגשות שלנו וכל טווח הפעילות המנטלית שלנו-אך לא לפורושה. התנועה של 3 הגונות יכולה גם היא לגרום לדוהקהה.
טאמאס-מתאר מצב של כבדות ואיטיות במחשבה ובקבלת החלטות.מצב זה מעלה דוהקהה.
ראג'אס-מתאר מצב של תנועה,יצריות,נמרצות,אי יציבות ומהירות מחשבה.מצב זה גם מעלה דוהקהה.
סאטווה-האיכות השלישית של התודעה שמתארת את היעדר שתי האיכויות האחרות.אין כבדות ועייפות וגם לא נמרצות וחוסר מנוחה,אלא רק בהירות ותובנה זכה,בהירה ושקופה.ממצב זה של התודעה לא עולה הדוהקהה.
שלוש איכויות אלו נתונות למחזורים משל עצמן-לפעמים אחת מהן שולטת ולפעמים אחרת.
היוגה סוטרה מציינת שאף על פי שדוהקהה יכולה להימצא בכל מקום,אנחנו לא תמיד תופשים אותה,וכנראה שיש אנשים שלעולם לא יהיו מודעים אליה כלל. הפרשנות של ויאסה ליוגה סוטרה נותנת דוגמה נהדרת לכך.נאמר שם שאבק המתיישב על העור אינו מזיק,אך אם רק חלקיק זעיר ממנו ייכנס לעין,זה יכאב מאוד. במילים אחרות: אדם המחפש בהירות נעשה רגיש מכיוון שעיניו חייבות להיות פקוחות,אפילו אם מה שהן רואות הוא לפעמים מאוד לא נעים.מי שמחפש בהירות תמיד רואה יותר סבל מאחרים.
דרך תרגול היוגה שלנו אנחנו מנסים להיות מודעים יותר לתנועות הפנימיות האלה,להפחית את המגבלות הנובעות מהן ולהימנע מהיווצרות דוהקהה עתידית.כאשר אנחנו הופכים מודעים לדוהקהה ורואים בה דבר שיש להתמודד עמו,אנחנו גם מסוגלים למצוא דרך להיפטר ממנה.לכן מודעות לדוהקהה היא הצעד הראשון להשתחררות ממנה.מעט גמישות מחשבתית תמיד מפחיתה דוהקהה.
זה המקום להביא מדבריו של ד"ר רוברט סבובודה (אחד מהרופאים האירוודים הידועים ביותר בעולם) על נושא ההתמכרות לאלכוהול, בספרו מעורר ההשראה- "פרקריטי" :
"an alcoholics worst mental problem is weakness of will .the alcohol dependent ahamkara(ego )believes she can live and act independent body, mind or spirit, and is willing to deceive body ,mind and spirit as long as she can. to perpetuate her unrestricted indulgence she weakens the individual will power until it can no longer object to her desire to drink. Nothing can be done to remedy this addiction until the individual will power reasserts itself and reestablishes limits for ahamkara (ego).as my teacher vimalananda put it, "if you want to drink, you must make sure that you are drinking the drink ,and that the drink is not drinking you. "The alcohol-dependent ahamkara (ego) allows drink to consume her whole organism, in return for the false promise of eternal life and vitality that the intoxication of alcohol provides.
Ayurveda recognized alcoholism to be a grave disease more than 3,000 years ago, respecting it for its puissance and its potential to cause harm, and insisting that an alcohol-dependent individual accept outside help to put ahamkara back in her place. Modern-day programs also recognize that the first step in management of any dependency is the recognition that a problem exists. Once ahamkara (ego) recognizes that she ahs gone beyond her limits she opens the door to a new balance for the entire organism."
מהכתוב למעלה אפשר לראות את קווי הדמיון הרבים בין עולם היוגה לתוכנית 12 הצעדים.
לעיתים נדמה שהשיטות מדברות על אותו הדבר.
מהתפישה הפסיכולוגית בראי היוגה אפשר להבין שרוב המחלות, ההתמכרויות,המצוקות והסבל של האדם נובעות מהאגו ומהבנה מוטעית-ריכוז עצמי כעקרון רוחני.
היוגה מציאה מספר שיטות לזכך את התודעה(,תרגול,אימון,למידה,כלים מוסריים,דבקות,תפילה וכו') בכדי שטבעה האמיתי של הנשמה יוכל לזהור החוצה ולהשפיע מבעד לאגו ולריכוז העצמי.
במסעי האישי בתוכנית בחודשים האחרונים עברתי דברים רבים,דברים שלא ציפיתי שיעלו בי..
בשיעורים הראשונים לא בדיוק הבנתי מה קורה.לאן זה לוקח ומה המשמעות של הדרך הזאת.אל לאט לאט נפשי ותודעתי התחילו לקבל את הדברים.
בחרתי להימנע מהצפה רגשית(ההתמכרות האישית שלי).בחירה לא קלה.העולם הביא בפני לא מעט ניסיונות שהראו לי בזה אחר זה שהמשימה שלקחתי קשה כמו קריעת ים סוף. כמעט וויתרתי…פיתחתי מנגנון הגנה עתיק וידוע-ציניות. אך זה נחרב כשפגשתי את הצעד השני והשלישי שהעניקו לי מרחב של שפיות ,אמונה ונחמה.ואז הגיע השלב הרביעי שערבב את הקלפים מחדש.חשבון נפש..לא קל. וכך צעד אחר צעד נפתחו בפני רבדים חדשים למחלתי האישית ולהחלמה ממנה. היום אני יכול לומר שמצבי הרבה יותר טוב,זה לא שאין נפילות.אבל נוצר בי מרחב פנימי חדש שנותן לי מקום לנוע ולהחליט מתוך בחירה מה להרגיש-ולא מתוך אינסטינקט.
העבודה בקבוצה הייתה חזקה מאוד…בזה אחר זה ראיתי איך החברים לקבוצה ממוטטים את כל מערכות ההגנה שלהם וצוללים פנימה,אל תך מחוזות לא ידועים בנפשם,בעברם ובהווה המתדפק בנשמתם. גילתי אנשים,אנשים רגישים ופצועים הסובלים כולם מהתמכרות כזאת או אחרת.גילתי אנשים אמיצים ונחושים שברגישות אין-קץ מתבוננים פנימה, מקשיבים ותומכים.
הרבה דרמה הייתה שם ,דמעות וחשיפה. בזה אחר זה ראיתי איך כולנו מנסים לעשות מניפולציות על התוכנית ועל הדרך…ובזה אחר זה ראיתי איך התוכנית בחכמתה ופשטותה מביאה לנו שוב את האמת הישר לפנים.
לקחתי את השפה הזאת הביתה –לזוגיות,למערכות היחסים עם המשפחה ,הקולגות והחברים וראיתי כי אנשים גם בלי להבין תמיד על מה אני מדבר-מבינים ומברכים על הגישה.
אך הדרך לא קלה,הרבה צלקות ומכתמים שקברתי במודע ושלא במודע צצו ועלו בי,וזה לא קל באמצע החיים להתמודד עם כל זה.אני יודע שהדרך עוד ארוכה ולמעשה לא תסתיים עד יומי האחרון.היום,4 שנים אחרי,אני מבין את אימרתו העמוקה של מורי היקר ליוגה :"יש הבדל גדול בין רגישות,שהיא דבר חיובי ומקדם לרגשנות שיוצרת בלבול ועיכוב".
וכמו ביוגה גם כאן מדובר בתרגול בלתי פוסק.הגוף והנפש צוללים לדפוסים הלקויים בשניה שנותנים להם, בשניה שנרדמים על המשמר.ורק תרגול יומיומי של התוכנית מאפשר לראות תוצאות.
גם ביוגה המתרגל מחכה לרגע של חסד-רגע של בהירות של התעלות רוחנית-זה נקרא בסנסקריט "סמהדי"-הארה.בכתבים כתוב שאת כל 7 שלבי היוגה הראשונים המתרגל יכול לכבוש בעצמו ,חוץ מהשלב השמיני והאחרון-"סמהדי". שלב זה ניתן למתרגל אך ורק בחסדו של האל.
הדבר הנפלא שקרא הוא שלאורך כל הקורס יישמתי את 12 הצעדים על מטופלים רבים שלי בקליניקה ובכפר איזון .כשהתחלתי לשלב את השיטה בטיפול נוצרו פריצות דרך רבות למטופלים שכמעט כבר הרימו ידיים… לרבים מהם השימוש פסק לגמרי ושלב אחר שלב המטופלים התחילו לראות ולהכיר את פני המחלה האישית שלהם ולזהות את נתיב ההחלמה.
אני רוצה לומר תודה לכם מנחי היקרים.
תודה על הסובלנות,הידע,הרגישות,הכנות,הגבולות ,החופש וההכלה שנתתם לי. תודה רבה.
בהערכה רבה
דודו רווח
טלפון: 050-8543340 מייל: dudurevach@gmail.com
ביבליוגרפיה:
ב.ק.ב איינגאר –עץ היוגה
רק להיום-נוסח מתוקן
הרצאות פרונטליות עם אבי מזרחי,אבי גורלי(12 הצעדים).
הרצאות פרונטליות עם דודי מלכא(יוגה).
ט.ק.וו. דסיקשר- לב היוגה
ד"ר רוברט סבובודה/פרקריטי
Shadow yoga, chaya yoga-shandor remeta
רק להיום:
"האמונה,אותה מצאנו לא מכבר,משמשת כיסוד מוצק לאומץ בעתיד"